tisdag 4 oktober 2011

Lek hela vägen hem!

Idag kommer jag hem från de bästa av träningar, har cyklat från jobbet och hem. Tidigare så gick jag alltid till och från jobbet men sedan vi flyttat så har det blivit samåkning. Nu har vi bott i vårt nya hem en vecka och kommit så pass i ordning att jag "hittat" cykeln och då tänkte jag att hem ska man väl kunna ta sig cyklandes. Får se om jag tycker samma när det är helt mörkt och kanske till och med snöar... Fast jag har trots allt pannlampa och dubbdäck.


                           Här står cykeln på jobbet och väntar på hemfärd.

Som ni förstår så tycker jag det är fantastiskt att röra på sig på ett naturligt sätt, är fascinerad av prestationer utöver det vanliga, som att ta sig riktigt långt för egen "maskin". Men så har det inte alltid varit, träning har varit något hemskt och träning betydde bara lidande - mest psykiskt. Träning är ett märkligt ord, laddat med ångest och prestationer. För mig sätter det igång dåliga minnen från skolans gymnastiktimmar där allt annat än lek, glädje och njutning skulle fylla gymnastiktimmarna! Tror att många har samma erfarenheter och det är otroligt synd. Och nu, ironiskt nog, är det helt tvärt om, en njutning! En njutning som kan te sig på många sätt, som idag på vägen hem - stormbyar och ösregn. Men ändå så fantastiskt roligt, få komma ut och känna sig fri och stark.


                                                   Mellan regnskurarna


                                                               Hemma!

När jag är ute numera känns det inte som om jag tränar när jag springer eller cyklar. Jag vet att det kallas för träning men för mig är det lek. jag är ute och har roligt, springer runt i skogen, på stranden, vid bäcken, ja överallt och det är ROLIGT. Det är till och med så att jag nästan skäms ibland för att jag har det så bra som kan springa ut och leka nästan när jag vill, förutom när arbetet är i vägen (vilket det ofta känns som att det är). Problemen består i om jag ska välja springa, paddla eller cykla...
Jag vet, skäms på mig och som om det inte vore nog så är det snart vinter och då lockar längdskidorna och långfärdsskridskorna och...

Och för att toppa dagen ännu mer så serverades bananpannkaka a la Colting med grädde och hallon till kvällsmat, så gott!


                                                                Mmm

Tveka inte, ge er ut och LEK! Njut och ha roligt!!

/Magnus

2 kommentarer:

  1. Så inspirerande Magnus... Ni har verkligen hittat rätt ställe för alla aktiviteter som du nämnde här ovan. Det är med glädje jag läser dina ord och hur du från att ha varit så anti blivit så passionerad. Det inger ett visst hopp till en soffpotatis som jag. Jätte fin blogg som skall bli spännande att följa och GRATTIS Jenny på Jennydagen. Massor av kärlek till er båda. Kram Grannen vid andra änden av sjön.

    SvaraRadera