måndag 30 april 2012

Kajak, löpning och ett ofrivilligt dopp...

För första gången någonsin så har jag ofrivilligt kantrat med kajaken! Det gjordes dessutom på ett oerhört pinsamt sätt, hade precis satt mig tillrätta och höll ännu ett stadigt tag med ena handen i bryggan då kajaken plötsligt gled under bryggan och kantrade (det är lågvatten och avståndet mellan bryggan och vattnet är nästan en meter). Jag, fortfarande med en hand på bryggan, blev mest förvånad och kanske också lätt överraskad över att finna mig själv halvligga och småhänga i vattnet till stor del under bryggan... Gissar att grannarna nu har något att både skratta åt och prata om! Det tog faktiskt en liten stund innan jag förstod vad som hänt och för att kunna ställde mig upp. Detta ofrivilliga dopp var, som tur var, inte så kallt som man kan tro. Visst det är bara 6 grader i vattnet (termometern lades i vattnet så sent som igår då vi i området hade en "bryggdag") men utrustad med våtdräkt så blev det bara en kort kallvatten chock för att sedan kännas helt ok. Dock med en mycket sårad stolthet!




Vackra Sätila med kyrkan i mitten av fotot och båten ISA till vänster.

Nybadad och nöjd!


Efter denna något annorlunda start så fick jag mig iallafall en helt underbar paddeltur på en stilla och vacker Lygnern. Solen sken och det var helt underbart att glida fram längs med strandkanten. Är av förstårliga skäl oerhört glad över våtdräkten idag men det är skönt nu när man inte behöver ta på sig underställ, mössa och vantar - snart kan man skippa våtdräkten också!

Passade på att inviga mina nya Five fingers också, de fick helt klart också en överraskande och blöt start! Är mycket nöjd med dem, de sitter oerhört bra och man har ett fint "grepp" på underlaget. Vilken dag som helst så ska jag testa dem i torrt tillstånd också...

ISA håller på att sjösättas!

Mental träning inför Göteborgsvarvet - asfalt!

Efter kajakturen så passade jag på att ta en löprunda på 9 kilometer, sprang på blandat underlag - stigar, klippor, sand, grusväg och asfalt. "Greppet" är klart mycket bättre än mina tidigare Five fingers och man känner absolut att sulan är något grövre och annpassat för traillöpning, dock så är foten fortfarande helt fri att känna av underlaget och den får röra sig och anpassa sig efter hur naturen ser ut. Sprang i blöta Five fingers, utan strumpor och det fungerade alldeles utmärkt - bra köp!

/Magnus

3 kommentarer:

  1. Hej!! Fina bilder!!
    Kram från oss K o R

    SvaraRadera
  2. Gjorde just en kopia av din glidning under bryggan och googlade fram din post när jag försökte hitta hur man inte får sätta handen.
    Du är inte ensam, fasen så pinsamt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pinsamt är ordet! Men nu är det gjort ;) och skönt att man inte är ensam - Tack för din kommentar.

      Magnus

      Radera