tisdag 3 april 2012

Min lek är Paleoträning

Min Paleoträning ser jag som en lek, jag får vara ute i naturen, springa runt på stigar, hoppa på sten, klättra i träd, lyfta stockar, balansera eller bara sitta på huk njutandes av allt fint i min omgivning. Att dessutom få springa i närheten av en sjö är en extra bonus.

Lygnern ligger underbart stilla

Det är viktigt med lek, att få rör sig allsidigt och fritt utan en massa specialutrustning eller tjocka skor. Paleoträning är just detta, hela kroppen får vara med och naturen är gymmet - minimalistiskt och alldeles naturligt! Varierad träning med tunga och lätta lyft, snabba sprinter och långsamma turer, hopp och kroppens balanseringar på det naturliga underlaget.

Barfotaskor - Five fingers

Lockande klätterträd

Springstig...

...nära vatten och med fantastiskt underlag

Utsikten är helt enorm
Jag trivs oerhört bra med att springa så för min del blir det ofta en springtur, men jag har inte behov av att titta på klockan eller pressa tider på varje kilometer. Detta gör att jag kan ha många stopp för andra små lekar under min runda. Ser jag ett inbjudande träd kanske jag klättrar lite i det, eller bara tar en vacker bild och njuter av det fina jag får vara med om! Nu efter höstens stormar så ligger det en hel del träd i skogen som man kan gå lite balansgång på, man får passa på innan de "städas" bort. Eftersom jag ska vara med på Göteborgsvarvet så försöker jag fokusera på springandet men det är svårt när det ligger en fin stock precis vid vattnet och bara ropar på att få bli lyft några gånger...

Ut i naturen, ta vara på de underbara dagarna nu på våren och lek.

/Magnus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar