onsdag 12 september 2012

Paleo tog bort min IBS

Ibland tar man en omständig väg, lägger ner mycket arbete och sliter hårt för att hålla smärtan borta. Bara för att sedan prioritera om i livet och fokusera på vad som verkligen är viktigt och gör en avgörande skillnad! Paleo tog bort min IBS - bara sådär, det var inte svårt eller konstigt. Men vägen dit var lång, smärtsam och livsförändrande.

När jag för nästan exakt nio år sedan drabbades av ihållande magsmärtor, konstant illamående och en förlamande matthet i kroppen så gjorde jag det normala, jag gick helt enkelt till sjukhuset och bad om hjälp. Efter flera år av läkarbesök, mängder av tester och olika undersökningar samt runtskickanden mellan olika avdelningar så fick jag diagnosen IBS. En diagnos som ges om inga fel hittas men patienten "upplever" symptom som magsmärtor, illamående, matthet samt har ett starkt ökat antal panikartade toalettbesök i sin vardag. Jag passade perfekt in i mallen och fick därmed också flera olika läkemedel som testades under kortare och längre perioder för att lindra mina besvär. Det var också vad de gjorde "lindrade besvären under en kortare eller längre tid", de tog inte bort besvären och den lindrande känslan varade aldrig speciellt länge. För mig är inte det bra nog.

IBS är ett kroniskt tillstånd, dock ingen sjukdom. Tarmen har fått en störning vilket ger en orolig tarm och en kropp som inte fungerar som den bör och man mår helt enkelt väldigt dåligt - jämt! Jag gick i sju år med min "störning", det var exakt sju år för länge! Fick helt felaktiga kostråd och en onödig medicinering, efter sju år provade jag Paleolitisk kost och det tog ungefär två veckor så var alla besvär borta! Inte lindrade utan borta! Har ibland känt av min IBS under de två åren som jag nu ätit i enlighet med Paleo men det har inte ens varit i närheten av det jag tidigare upplevt.

Jag kämpade för att få hjälp, jag kämpade för att klara av arbetet och jag kämpade för att kunna hålla igång min kropp en omständig väg med alldeles för mycket slit och smärta - men det visar sig att den vägen ledde hit, just till den punkten som vi befinner oss nu. I en liten stuga med mycket sol och en fantastisk utsikt över en vacker sjö ätandes Paleo och skrivandes på en blogg! Vem kunde tro det? Det lustiga, nu i efterhand, är att utan alla problem så tror jag inte att mitt liv sett ut såhär nu.

Vad jag vill säga är att ibland tittar man bortanför det uppenbara, man slukas av tron på att läkarvetenskapen ska ha alla svar och att mediciner är det enda som botar. Maten vi äter dagligen har en avgörande betydelse för vår fysiska och psykiska hälsa. Naturlig och ren mat, fri från bekämpningsmedel, tillsatser och annan kemisk påverkan, mat som ätits under hundra tusentals år och som vår kropp är byggd av. Det är den maten som gör skillnad, den gör dig frisk, stark och uthållig.

Den Paleolitiska kosten tog helt bort min IBS, om du har några problem med IBS eller kanske andra magproblem så prova strikt Paleo kost under 30 dagar. Se vilken skillnad det kan göra för just dig i ditt liv. Under Paleoskafferiet i vår blogg så finns en massa olika recept som du kan använda dig av och på Under vårt tak´s facebook så lägger vi ständigt upp bilder på vad vi äter i vår vardag - självklart Paleo! Skriv gärna och ställ frågor eller be om hjälp, skriv hur just du har det och hur maten påverkar dig.

/Magnus

4 kommentarer:

  1. Hej,
    Hur länge höll nu på med paleo innan du märkte relultat med din ibs?

    Mvh
    Chrille

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Chrille

      Märkte snabbt när jag ändrade kosten att magen blev helt annorlunda!

      Jag hade gått med IBS i väldigt många år, försökte ta de mediciner som läkare föreskrev och följa alla kostråd från dietister. Detta innebar olika typer av bulkningsmedel och en kost med väldigt mycket spannmål. Så fort jag tog bort allt spannmål tog det bara några dagar innan magen blev bättre, slutade då också med bulkningsmedlet och efter några veckor var magen smärtfri och avsevärt mer regelbunden. Blev piggare och fick energi samt att sömnen förbättrades.

      I början kunde jag få känningar av IBS lite nu och då men det är helt borta nu - aldrig minsta problem. Jag är dock strikt Paleo sedan ett par år tillbaka och trivs oerhört bra med det. IBS går alltså att bota!

      Om du har fler frågor eller funderingar kring Paleo och IBS så skriv gärna igen - vår epost är: flohult19@hotmail.se

      Magnus

      Radera
  2. Hej!
    Jag har gått och mått dåligt i 4 år. Det började med gallstens besvär i ca 2 1/2 . Som jag långt om länge fick hjälp med att operera bort. Efter op har jag haft riktiga problem med magen. Jag har knappt kunnat äta något fören jag måste springa på toa.och väldigt ont i magen. jag har mått väldigt dåligt över detta.

    För 1 1/2 månadsen började vi med paleo. Och jag har mått så bra nästan direkt. Tanken slog mig här om dagen kan det va maten som påverkat!? Också kom jag in på denna sidan och läste om ibs.. De är helt fantastiskt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Ledsen att höra om dina besvär!

      Ja ren och naturlig mat har en fantastisk inverkan på våra kroppar, hoppas att allt är bra och att du "kör" på med Paleo :)

      Magnus

      Radera