lördag 21 juli 2012

Stockholm i vårt hjärta!

Efter fyra dagar i Stockholm med ett underbart sällskap, god Paleomat, härliga promenad- och springturer, är vi nu tillbaka i vårt lugna och vackra Flohult. "Kända från TV" och med många fina minnen.

Dag 1

Bilturen upp till Stockholm gick väldigt bra, med fint väder, lite trafik och packad fikakorg blev den 6 timmar långa resan både fin och god! Kaffe, te, frukt och en härlig nötblandning (bestående av mandel, valnötter och lite russin) är ett lätt och gott mellanmål att ta med sig i bilen.

Paleomiddag

När vi kommer upp till Stockholm blir vi väl omhändertagna av Thomas och Mikael. Det dukas upp en underbar Paleomiddag med olika sorters lax (en med pesto och en med citron och dill), broccolimos (broccoli med vitlök och kokosmjölk), hemmagjord aioli och en fin sommarsallad!

Vi uppskattar verkligen våra fina vänner som anstränger sig så för att laga mat enligt Paleo när vi är på besök! Tack till er alla!

Allsång på Skansen

Sommar, Stockholm och tisdagkväll. Självklart så är det allsång på Skansen! Lika självklart så tar vi och promenerar dit, genom ett Stockholm som visar sig från den bästa sidan med klarblå himmel och en helt vindstilla ljummen sommarkväll! Just när Måns Zelmerlöw och Andreas Weise börjar sjunga "Sånt är livet" så får vi våra "Fifteen minutes in fame"! Numera är vi "Jenny och Magnus kända från TV"! Det visar sig att platsen som vi har är ett utmärkt ställe att bli filmad på, rakt ut i svenska folkhemmet. Jenny gör sig fantastiskt på TV, både sjungande och dansande. Våra mobiler surrade, ringde och gick allmänt varma. Roligt!

Sakta vi går genom stan...

Dag 2

Stockholm visade upp en något mörk himmel. På fastande mage, började Jenny och Mikael dagen med att ta en snabb promenad på Kungsholmen samtidigt som Magnus och Thomas springer Kungsholmen runt. Thomas springrunda går så nära vattnet som möjligt - på gator, trottoarer, stigar, stränder, bryggor, trappor och broar! Otrolig skillnad mot att springa i Sätila och riktigt roligt. Rundan var väldigt varierande med mycket upp och ned, zick zackande mellan människor, naturliga och onaturliga hinder samt en otroligt massa nya synintryck! Just denna dag är vi fyllda av energi och tävlar i alla uppförslut samt de sista två kilometrarna. Hemma på innergården blir det bokstavligen bara en blöt fläck kvar av Magnus...

Utflykt till Uppsala

Nu är det dags för Uppsala, studentstaden - där även Thomas har studerat!

Vi vandrade runt i centrala Uppsala, domkyrkan, slottet och de gamla delarna är alla väldigt vackra. Domkyrkan är enormt stor och nästan överdådig, mycket historia!

Efter mycket vandrande längs med Uppsalas gator slog vi oss ner på Cafe Linnés uteservering och försåg oss med god lättlunch, kaffe och te.

PriMaten

Vi visste redan innan vår resa att restaurang Primaten, en lunchrestaurang i Uppsala som serverar Paleo/ Lchf inspirerad mat, tyvärr hade sommarstängt... Men ett besök utanför Primaten är inte att förakta, bilder blev det också.

Tapas

Kvällen avslutades i en Tapas restaurang på Kungsholmen, finns oftast väldigt mycket Paleovänlig mat på Tapasställen. Vi fick en fantastisk trevlig kväll med många olika små tapasrätter och härliga samtal.

Dag 3

Vår vana trogen, började vi dagen med promenad och springtur. Sedan var det dax för shoppingtur i Stockholm. Utbudet är enormt! Efter ett tag mötte Thomas och Mikael upp och vi tog följe till Kungsträdgården för en fika på Thehuset, med slottet som bakgrund.

Picknick i det gröna

På kvällen gjorde vi en favorit i repris, picknick i Vasaparken, med grill och allt! En verkligt bra avslutning på vårt Stockholmsbesök. Samtidigt som vi satt och njöt av nygrillat och ett glas rött så var det en tjej som körde lite Crossfit strax brevid oss! Roligt och modigt av tjejen att mitt i en park helt obesvärat hårdträna Crossfit!

Dag 4

Vi tackar Thomas, Mikael och vår vackra huvudstad för denna gången och beger oss hemåt. Men vi kommer garanterat snart tillbaka igen.

Bergs slussar

Vi gjorde en avstickare på vägen hem för att titta på Bergs slussar, en alldeles enorm slusstrappa i Göta kanal. Man blir fylld av beundran när man tänker på det arbetet som ligger bakom bygget av slussarna. Makalöst!

Upplev vårt vackra land och Njut!