måndag 27 augusti 2012

Whole30 vecka 4

Så var det då dags för sista veckouppdateringen av Whole30, jag har sagt det förut och säger det igen - 30 dagar går fort (men ska man vara riktigt korrekt så är vi på dag 29 just nu, så de två sista dagarna på utmaningen kommer senare under denna vecka)! 30 dagar med strikt Paleo, även om jag åt bra och höll mig till Paleo tidigare så har dessa dagar varit nyttiga. Har fått en ännu större inblick i ordet strikt, inga mejeriprodukter över huvud taget, inga tillsatser och inget alkohol. Man kan tycka att det inte är svårt att hålla sig ifrån dessa saker under 30 dagar men det kräver en del planering och mycket hinner faktiskt hända under 30 dagar.


Jag är verkligen glad, stolt och nöjd över att ha gått med i denna utmaning. Både jag och Jenny har lärt oss massor i form av planering, hur vi lagar mat och sättet att tänka. Allt har blivit bättre och lättare. Om två dagar är det sammanfattning av Whole30 som gäller, då går vi igenom allt som hänt - bra och dåliga saker, lätta och svåra saker, oväntade och kanske överraskande saker.

Veckomeny för dag 23 till 28.
Mina måltider har sett ut såhär:

Dag 23

Frukost: 2 ägg, 3 cocktailtomater och lite grönsallad samt vatten.
Lunch: Stekta grytbitar som legat i marinad ett dygn (olivolja och kryddor), sallad på bladspenat, mache, tomat, gurka lite solrosfrön samt vatten.
Mellanmål: 1 ägg och en liten sallad samt vatten.
Middag: Grillad karréskiva, kokta rödbetor och en sallad (mycket gott, rödbetorna är verkligen fina nu i slutet av augusti) samt vatten.
Kvällsfika: En kopp grönt te och några nävar med valnötter, mandlar och gojibär.

Dag 24

Frukost: Bananpannkaka med hallonkräm samt vatten.
Mellanmål: 1 ägg, 1 tomat och 1 näve bladspenat samt vatten.
Lunch: Karréskiva, rödbetor och en fin sallad samt vatten.
Mellanmål: Bananpannkaka med hallonkräm samt vatten.
Middag: Köttfärssås och stekt vitkål med chili, vitlök och persilja samt vatten.
Kvällsmål: Plommon, några nävar nötter och en kopp grönt te.

Dag 25

Frukost: Lite köttfärssås, 2 ägg, 1/2 avokado och lite grönsallad samt vatten.
Mellanmål: 2 ägg, 1/2 avokado och lite sallad samt vatten.
Lunch: Stekt vitkål och köttfärssås samt vatten.
Fika: 1 äpple och 1 banan.
Middag: Ugnsbakad rödspettarulad med kokta polkabetor och basilikaolja med en enkel sallad samt vatten.
Kvällsmål: En kopp te och några färska dadlar.

Dag 26

Frukost: Rökt makrill med vitlök, salladsblad och 2 ägg samt vatten.
Lunch: Rödspettarulader, salladsblad, 2 ägg och basilikaolja samt vatten.
Mellanmål: 1 banan.
Mellanmål nr.2: En kopp grönt te och några färska fikon.
Middag: Baconlindad kycklingfilé med en grönsallad samt vatten.
Kvällsmys: En kopp grönt te och några nävar med mandlar, valnötter och russin.

Dag 27

Frukost: 2 stekta ägg, bacon, 1 tomat och 1/2 avokado och lite basilikaolja ringlad över detta, samt vatten.
Lunch: Bananpannkaka med lite björnbär och smultron, nötter och russin, 1 banan, samt vatten.
Middag: Liten bit Wraps fylld med kyckling, bacon, avokadoröra med vitlök samt vatten.
Kvällsmat: Nötblandning av valnötter, mandlar och russin, en kopp grönt te samt vatten.

Dag 28

Frukost: En kopp grönt te och vatten för att efter en stund äta "på riktigt", mandelmjölsbröd (2 bitar) med ägg och sallad samt vatten.
Lunch: Resterna av gårdagens wraps fyllda med salladsblad, kyckling, bacon och avokadoröra samt vatten.
Fika: En kopp grönt te och en persika.
Middag: Ugnsbakad lax med ugnsrostade morötter och stekt zucchini samt vatten.
Kvällsfika: En kopp grönt te och 1 persika.

Två dagar kvar och sedan en sammanfattning av hela Whole30 perioden!

/Magnus

Tillägg!
Detta inlägg skrevs innan jag läst boken ”It starts with food” vilket gör att vissa delar av den mat jag ätit under utmaningen tyvärr inte är godkänd enligt Whole30! Alla ni som funderar på att genomföra en Whole30 ber jag först läsa boken ”It starts with food” vilken är skriven av skaparna bakom programmet! Det är mycket viktigt så att inga missförstånd uppstår – det jag har genomför är en Paleo 30 dagars utmaning!

2 kommentarer:

  1. Kul att ni kört Whole 30! Är själv väldigt sugen på att ge mig i kast med det! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska du absolut göra Sonja! Jag tycker det var riktigt roligt och trots att jag i vanliga fall är relativt strikt Paleo (använder mejerivaror ibland och dricker lite vin då och då) så gjorde denna månad en väldigt stor skillnad i/för kroppen!

      Det finns mycket information på vår blogg - både om Whole30 och Paleorecept men också på vår facebook sida http://www.facebook.com/Undervarttak och på Primalisten´s facebook sida http://www.facebook.com/primalisten.

      Om du har några frågor så hjälper jag gärna till om jag kan.

      /Magnus

      Radera