onsdag 17 oktober 2012

Korintkakor på paleovis

När jag var liten så var det självklart när man var hembjuden till farmor och farfar eller mormor och morfar att det skulle bjudas på sju sorters kakor till kaffet. I dag så är det bara min morfar som är kvar i livet men minnet av alla dessa härliga kaffekalas är något jag kommer bära med mig hela livet.

Min mormors sockerringar fanns det ingen som fick så spröda som hon och min farmors speciallitet var mockatårtor. Jag har farmors receptbok fylld med läckra småkakor, där hon omsorgsfullt skrivit, med vacker skrivstil, ner recepten på massor av härliga kakor, tårtor och bröd - en hel guldgruva!

I dag så äter vi inte någon utav dessa läckra kakor då de innehåller spannmål och massor utav socker. Men jag bläddrar gärna i farmors receptbok för att få inspiration till recept på paleovis och jag kan än idag känna hur mormors sockerringar smälte i munnen.

Jag minns med värme i hjärtat alla fina stunder som vi hade tillsammans och då oftast runt ett fat med sju sorters kakor!

Korintkakor på paleovis 


Detta behöver du till ca 18 kakor
 
1 ägg
3 msk kokossocker
1 msk kokosmjölk
1 msk vatten
3 dl mandelmjöl
3 msk kokosmjöl
1 tsk bakpulver
1 krm äkta vaniljpulver
 
1 dl russin

Så här gör du
 
  • Sätt ugnen på 175 grader
  • Vispa ägg och kokossocker pösigt
  • Tillsätt kokosmjölk och vatten
  • Blanda de torra ingredienserna och vispa ner i smeten
  • Vispa till en deg.
  • Rör ner russinen i degen
  • Låt degen vila i 30 minuter i kylen
  • Ta ut degen ur kylen och rulla degen till små bollar
  • Lägg bollarna på en plåt med bakplåtspapper

 
  • Tryck till varje boll med en gaffel som du doppar i lite vatten mellan varje tryck så att gaffeln inte fastnar i degen.

 
  • Grädda kakorna i övre delen av ugnen i 15 minuter, tills de fått fin färg
  • Låt kakorna svalna på galler
  • Förvara kakorna i en lufttät burk eller lägg dem i frysen


/ Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar