torsdag 18 oktober 2012

Morotsraggmunk

Hela mitt liv har jag varit otroligt förtjust i stekt fläsk och det är något vi ofta äter här Under vårt tak. När man var liten var det bruna bönor och potatis som gällde till det stekta fläsket eller en krämig och god löksås eller spannarpadopp som vi kallade det i min familj.

I dag så går både de bruna bönorna, potatisen och spannarpadoppet bort enligt paleo men vi fortsätter att äta vår favorit med andra goda tillbehör.

I går kväll åt vi vårt stekta fläsk med raggmunk gjord på morot och lök. Raggmunken är fantastisk god och även helt Paleo! :)

Morotsraggmunk
 
 
Detta behöver du för fyra portioner
 
2 morötter
1 gul lök
2 ägg
1/2 dl kokosmjölk
Persilja
Salt
Peppar

Så här gör du

  • Skala och riv morötterna grovt.
  • Skala och strimla löken.
  • Vispa ihop ägg och kokosmjölken i en bunke.
  • Tillsätt morötterna och löken och blanda väl.
  • Tillsätt perilja efter tycke och smak.
  • Smaka av med lite salt och peppar.
  • Klicka ut små raggmunkar direkt i stekpannan och stek dem gyllenbruna, gör inte raggmunkarna för stora då de kan ha lite svårt att hålla ihop när man vänder dem.

Ät och Njut till stekt fläsk, bacon eller till en god köttbit.

/ Jenny

8 kommentarer:

  1. Mums, mums, mums! :)

    Ha en riktigt härlig kväll!
    / Sonja

    SvaraRadera
  2. Hej Sonja!

    Ja, det är mums, mums, mums! :)
    Något jag absolut tycker du ska testa.

    En fin kväll till dig också!
    /Jenny

    SvaraRadera
  3. börjat titta lite på det här med paleo eftersom jag på allvar vill ta tag i min träning och också hitta mer energi, är trött och seg jämt tycker jag :( MEN jag undrar över stekt fläsk och liknande, paleo är väl att betrakta som "ren" mat som ska ge kroppen rätt näring och energi? är processat kött verkligen rätt energikälla? hur ser ni på det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna

      Tack för din kommentar och vad roligt att de ska prova Paleo! När man har ätit Paleo ett tag så kommer energin att vara helt annorlunda, övergången kan vara tuff beroende på vad man ätit innan - men det är värt att kämpa lite i början!

      Ja det är helt rätt, Paleo är ren och naturlig mat. Är lite osäker på vad du menar med "processat kött" men antar att du menar bacon som finns i mängder av olika kvalité och ofta med lika många tillsatser! Det de ser ovan är ett stycke "fläsk" från en "ekologisk" gris och helt utan tillsatser. Helt klart Paleo och helt underbart gott!

      Det händer ibland att vi köper bacon, det är lätt, bekvämt och gott men som du påpekar inte helt ok. Om vi köper i butik blir det till att leta efter lägsta innehåll av tillsatser, det finns ju grader av dålighet... Annars finns underbar och ren bacon att köpa på gårdsbutiker där de är rena från tillsatser och oftast är köttet hanterat på ett mycket bra sätt.

      Man måste göra många val varje dag, vi försöker att äta så rent och naturligt som möjligt här Under vårt tak men det finns alltid en ekonomisk verklighet bakom alla beslut och ibland blir man väldigt nöjd med matinköpen och ibland inte alls lika nöjd.

      Hoppas detta är svar på din fråga, om du har fler funderingar så är det bara att skriv till oss.

      /Magnus & Jenny

      Radera
  4. Dessa var supergoda, hela familjen åt dem med god aptit. Tycker det är svårt att steka raggmunkar, plättar och liknande för de faller bara sönder eller bränner fast men dessa höll ihop bra även för mig. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Vad roligt att höra! Att hela familjen åt är ett gott betyg - Tack!

      /Magnus & Jenny

      Radera
  5. Jättegod smak! Jag gorde dock morot och lök finrivet för att få det mer lättätet även för den minsta familjemedlemmen, jag antar att det var därför mina raggmunkar lätt föll ihop. Har ni något tips på vad man han tillsätta för att hålla ihop dem bättre? Fiberhusk kanske?

    SvaraRadera
  6. Hej har en fråga kan man ta något annat än kokosmjölk??

    SvaraRadera