söndag 10 juni 2012

Jag går och fiskar!

Jag har fått ett fiskespö, med lite olika drag, och nu hoppas jag på napp...

Det var nog 30 år sedan senast som jag var ute och fiskade på riktigt. Har för et tag sedan gjort ett par tappra försök att fiska från båt men det har alltid slutat på samma sätt, med sjösjuka innan spöna ens kommit fram! Min stackars vän Fredrik, som stått för både båt och utrustning, har då snällt ställt sig på bryggan och fiskat lite lätt medans jag själv ligger utslagen på marken, som vid just de tillfällena faktiskt gungar som ett stormande hav - jag lovar!

Sjön Lygnern ligger bokstavligen talat (skrivet) rakt nedanför våra fötter. Här i närheten av Flohult ska det bland annat finnas både Gädda och Öring, dessutom ska det gå att fiska dessa från land! Ett, för mig, oerhört viktigt kriterier. Efter att ha läst på lite på Lygnerns sportfiskeklubbs hemsida så är jag beredd att ge mig ut och prova mitt nya spö. För att fiska i Lygnern så behövs fiskekort och dessa finns att köpa på lite olika ställe, bland annat på Tempo i Sätila.

Jag kan riktigt se mig själv stå på en klippa vid Lygnerns kant med solen som gnistrar i vattnet, en lätt bris i löven runt omkring och mitt nya fina fiskespö lockandes på alla goda fiskar.

"Jag går och fiskar, och tar en tyst minut åker ut, ut och fiskar. En chans att andas in, andas ut."
/Per Gessle

Att kunna dra upp egen fisk och lägga på grillen är livskvalitet! Det är också helt Paleo, allt från lugnet vid vattnet till den vildfångad färska fisken. Känns som om det bara är själva "nappet" som saknas...

Som om ett fiskespö inte vore tillräckligt så har jag också blivit uppkittad med tre små "Lilla fälthandboken", Flora, Insekter och Träd och buskar, jättefina och riktigt roligt. Mycket att lära och mycket att upptäcka! Känner redan nu att dessa små böcker kommer att få följa med oss under våra utflykter.

/Magnus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar