Visar inlägg med etikett Brieost. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Brieost. Visa alla inlägg

lördag 13 oktober 2012

Fem enkla tapas!

I går kväll åt vi tapas här Under vårt tak! Det är något vi gärna äter då man kan njuta av många olika smakupplevelser samtidigt, dessutom är det enkelt att göra helt enligt Paleo.

Man kanske tänker att tapas är krångligt och tar lång tid att göra då det är flera olika rätter men det behöver inte alls vara svårt utan snarare tvärt om det kan både vara enkelt och till och med går snabbt att laga!

När man planerar en Tapas så börjar man att tillaga de rätter som inte behöver serveras varma. I går var det premiär för Bacon lindade dadlar på vårt tapasbord och dessa ska inte serveras varma utan ljumna eller kalla. Så vi började med att laga dessa små delikatesser som visade sig bli en ny favorit!

Medans dadlarna var i ugnen förberedde vi kycklingben som vi köpt färska i affären som nu skulle grillas i ugnen. Det enda vi gjorde var att krydda dem med lite Eldigt örtsalt, använd din favoritkrydda. Kycklingbenen behöver inte nödvändigtvis serveras helt varma utan kan med fördel serveras ljumna.

Varma brietårta med tomat, basilika och persilja är en favorit sedan kräftskivan och passar utmärkt på tapasbordet! Tårtan förbereddes medans kycklingen stod i ugnen.

Vitlökschampinjoner är ett måste för oss när vi äter tapas! Helt underbart goda! Även dessa förbereddes medans kycklingbenen blev klara i ugnen. Det man kan tänka på är att i förväg ha skurit upp smöret så det är lite rumstempererat.

Den Varma brietårtan och Vitlökschampinjonerna körde vi samtidigt i ugnen på 200 grader i 20 minuter. Vitlökschampinjonerna ska enligt receptet gräddas i 175 grader men det fungerar lika bra med 200 grader.

På slutet medans Brietårtan och Vitlökschampinjonerna blev klara i ugnen stekte vi sparrisen i lite olivolja i en stekpanna. Vi har tidigare skrivit om sparris på grillen men den går lika bra att steka i stekpannan. Avsluta med att strö lite havssalt över sparrisen.

Vår tapas är nu klar att servera! Det som serverades varmt var Sparrisen, Vitlökschampinjonerna och den Varma brietårtan medans de Baconlindade dadlarna och Kycklingbenen serverades ljumma.

Tillsammans med lite gott rött vin och trevligt sällskap blir det en mycket trevlig kväll!!

/Jenny & Magnus

måndag 10 september 2012

Varm brietårta med tomat, basilika och persilja

Denna härligt krämiga brietårta med cocktailtomater, len olivolja, färsk basilika och persilja var det premiär för vid årets kräftskiva och den gjorde succé!

Ett fantastiskt tillbehör till kräftorna och den hade gott sällskap av t.ex. Västerbottenpaj med gyllene kantareller, Fröknäcke och Mandelsmör.

Den varma brietårtan kommer absolut finnas med på vårt buffébord vid kräftskivan många år framöver och även vid andra tillfällen!

Varm brietårta med tomat,
basilika och persilja


Detta behöver du till en liten tårta
4-6 portioner

  • 1 liten rund brieost 500g
  • 8 cocktailtomater
  • ½ dl olivolja
  • 1 kruka färsk basilika
  • 1 kruka färsk persilja
  • Salt
  • Peppar

Så här gör du

  • Sätt ugnen på 200 grader.
  • Lägg brieosten på ett ugnssäkert fat.
  • Häll olivoljan i en liten skål.
  • Dela tomaterna i mindre klyftor.
  • Grovhacka basilika och persilja.
  • Rör ner tomaterna, basilikan och persiljan i olivoljan.
  • Smaka av med salt och peppar.
  • Häll blandningen över brieosten och låt den stå i ca 15 minuter.
  • Värm tårtan i ugnen i 20 minuter.

Ät och Njut av härligt krämig brietårta!

/Jenny