Visar inlägg med etikett Ost. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Ost. Visa alla inlägg

lördag 27 oktober 2012

Tacopaj!

Tacos, tacos, tacos!!! Vad är det med tacos som gör att vi människor bara älskar det? Jag tror det är enkelheten, smaken, tillbehören och faktumet att det passar de allra flest stora som små. Detta lockar oss människor att samlas, umgås, ha trevligt och äta tillsammans.

Som omväxling till våra goda Tacos a´la Paleo som vi gärna äter titt som tätt så brukar vi också ibland äta Tacopaj och här om kvällen så åt vi en härlig tacopaj som både var enkel och mycket god! :)

Tacopaj

Detta behöver du till en paj

Pajdeg

3 dl mandelmjöl
½ dl skalade sesamfrön
1 msk psyllium (eller fiberhusk)
1 tsk havssalt
40 g kokosolja
1 ägg


Fyllning

600 g nötfärs
2 gula lökar
Tacokrydda
½ dl vatten
1 dl  vår enkla majonnäs med vitlök (aioli)
1 dl riven ost

Tomat eller paprika till dekoration.

Så här gör du
 
  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Börja med pajdegen och mixa mandelmjöl och de skalade sesamfröna i en mixer.
  • Tillsätt de övriga ingredienserna och mixa till en deg.
  • Tryck ut degen i en pajform eller ugnsfastform och nagga med en gaffel.
  • Låt degen vila i kylen i 30 minuter.
  • Förgrädda pajskalet i ca 10 minuter tills det fått lite färg.
  • Skala och dela lökarna i mindre bitar.
  • Bryn löken i en stekgryta lätt.
  • Blanda ner nötfärsen med löken och stek tills färsen är färdigstekt.
  • Tillsätt takokryddan.
  • Häll på vattnet, rör om och låt det koka samman.
  • Fördela tacofärsen i pajskalet.
  • Blanda aiolin med osten.
  • Fördela över tacofärsen.
  • Dekorera med tomat och paprika.
  • Grädda  i 15-20 minuter.
  • Klar!

Ät och Njut av god Tacopaj tillsammans med en härlig sallad!

/Jenny

fredag 19 oktober 2012

Laxpaj med spenat, soltorkade tomater och vitlök

I går kväll åt vi en härlig laxpaj med spenat, soltorkade tomater och vitlök. Den smakade jättegott och även om den inte var strikt paleo, då den innehåller lite mejeriprodukter, är det något man kanske kan unna sig ibland.

Inspiration till pajen fick jag från ett recept, jag uppskattade mycket innan vår tid med Paleo, på en enkel och god laxlasagne.

Kanske blir det en favorit hemma hos dig också!

Laxpaj med spenat, soltorkade tomater och vitlök


Detta behöver du till en paj
 
Pajdeg
 
3 dl mandelmjöl
½ dl skalade sesamfrön
1 msk psyllium (eller fiberhusk)
1 tsk havssalt
40g kokosolja
1 ägg
 
Fyllning
 
500 g tärnad laxfilé
1 gul  lök
8 soltorkade tomater
200 g bladspenat
2 vitlöksklyftor
2 dl riven ost
Salt
peppar
 
Lite olivolja att bryna med
 
Äggstanning
 
3 ägg
2 dl kokosmjölk
Salt
Peppar
 
Så här gör du
 


  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Börja med pajdegen och mixa mandelmjöl och de skalade sesamfröna i en mixer.
  • Tillsätt de övriga ingredienserna och mixa till en deg.
  • Tryck ut degen i en pajform och nagga med en gaffel.
  • Förgrädda pajskalet i ca 10 minuter tills det fått lite färg.
  • Börja med fyllningen.
  • Skala och strimla löken.
  • Bryn löken lite lätt i en stekgryta.
  • Strimla de soltorkade tomaterna och rör ner med löken i stekgrytan.
  • Pressa i de två vitlöksklyftorna och rör om.
  • Tillsätt bladspenaten och låt de bryna ihop en liten stund.
  • Smaka av med lite salt och peppar. 
  • Fördela 1 dl av den rivna osten i botten på pajskalet och fördela hälften av spenatröran över osten.
  • Fördela laxfilé tärningarna.
  • Sprid ut resterande av spenatröran över laxen.
  • Vispa ihop äggen och kokosmjölken till äggstanningen i en bunke och smaka av med lite salt och peppar.
  • Häll äggstanningen över fyllningen i pajen.
  • Strö den sista osten över pajen.
  • Grädda i ca 35-40 minuter tills pajen fått fin färg.

Ät och Njut tillsammans med en god sallad och trevligt sällskap!


/Jenny

måndag 10 september 2012

Varm brietårta med tomat, basilika och persilja

Denna härligt krämiga brietårta med cocktailtomater, len olivolja, färsk basilika och persilja var det premiär för vid årets kräftskiva och den gjorde succé!

Ett fantastiskt tillbehör till kräftorna och den hade gott sällskap av t.ex. Västerbottenpaj med gyllene kantareller, Fröknäcke och Mandelsmör.

Den varma brietårtan kommer absolut finnas med på vårt buffébord vid kräftskivan många år framöver och även vid andra tillfällen!

Varm brietårta med tomat,
basilika och persilja


Detta behöver du till en liten tårta
4-6 portioner

  • 1 liten rund brieost 500g
  • 8 cocktailtomater
  • ½ dl olivolja
  • 1 kruka färsk basilika
  • 1 kruka färsk persilja
  • Salt
  • Peppar

Så här gör du

  • Sätt ugnen på 200 grader.
  • Lägg brieosten på ett ugnssäkert fat.
  • Häll olivoljan i en liten skål.
  • Dela tomaterna i mindre klyftor.
  • Grovhacka basilika och persilja.
  • Rör ner tomaterna, basilikan och persiljan i olivoljan.
  • Smaka av med salt och peppar.
  • Häll blandningen över brieosten och låt den stå i ca 15 minuter.
  • Värm tårtan i ugnen i 20 minuter.

Ät och Njut av härligt krämig brietårta!

/Jenny