söndag 23 september 2012

Nostalgitripp!

Nu när vår blogg snart firar ett år så är det helt naturligt att man börjar reflektera och utvärdera det man har skrivit om och all fin respons som vi fått utav er läsare.

Något som jag började fundera och undra över var vilket det allra första receptet var som vi la ut här på bloggen. Jag minns hur inspirerade vi blev efter alla positiva kommentarer och suget efter att vilja veta mer om god och naturlig Paleomat. Detta bidrog till många fler recept som senare resulterade i att vi startade Paleoskafferiet.

Så låt mig bli lite nostalgisk och återigen blicka tillbaka 1 år i tiden och publicera vårt första recept här Under vårt tak!

Ugnsgrillad paprika med fänkål och rödlök!

Vi har precis njutit av ugnsgrillad paprika med fänkål och rödlök. Ett mycket gott tillbehör både till kött, fisk eller som i vårt fall ikväll, baconlindad kyckling!!

Detta behövs till 4 portioner:
 
3 röda paprikor
3 gula paprikor
1 fänkål
1 rödlök
Olivolja
Flingsalt
Pepparmix

 
Så här gör du:
 
Sätt ugnen på 225 grader.
 
Skölj, kärna ur och dela paprikorna i stora bitar.
 
Skölj och strimla fänkålen.
 
Skala och strimla rödlöken.
 
Häll lite olivolja i en stor ugnssäker form och lägg i grönsakerna.
 
Salta, peppra och rör om.
 

Grädda mitt i ugnen i ca 40 minuter.

Rör gärna om bland grönsakerna efter halva tiden.


Ät och njut!! 

Att försöka använda råvaror som är aktuella för årstiden tycker jag är viktigt och det gör maten  så mycket godare!
 
Tack för nostalgitrippen och för att ni finns!
 
/Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar