fredag 17 februari 2012

Frukost

Vi har fått många frågor om vad vi äter till frukost eftersom vi inte äter smörgås, flingor eller fil - ja, vad äter man då spannmål inte ingår i kosten?

Ägg, grönsaker, frukt, nötter och fröer i olika konstallationer är den vanligaste frukosten under vårt tak. Just ägg går att variera så oerhört mycket. Jag har inte kommit så långt att jag tar dem råa, men man vet aldrig. Kokta, stekta, äggröra eller omelett, i bananpannkaka, suffléer eller mandelmjölsbröd. Ägg är gott, enkelt och en riktigt bra råvara, precis det man vill ha ut av en frukost.

Några olika frukost kombinationer:

  • Mandelmjölsbröd med stekt ägg och grönsaker.

  • Fruktsallad med nötter, fröer och strö över lite kanel (det är riktigt gott med kanel på fruktsalladen).

  • Omelett med svamp och bacon.

  • Äggröra med champinjoner, rödlök, persilja och till det grönsaker (i Sätila har vi en lokal champinjonodlare som dessutom har öppnat butik, det är lyx!).

  • Bananpannkaka (recept kommer i senare inlägg) med vispad kokosmjölk.

  • Kokta ägg i en grönsallad.

Något som också är riktigt bra och lätt är att ta rester från gårdagens lunch eller middag, fisk, kött eller skaldjur kan skapa en spännande och god frukost!


Lite rester från gårdagen kan bli en fantastisk frukost!
 Njut av morgonen och en härlig frukost!

/Magnus

2 kommentarer:

  1. Vilken underbar blogg! Har precis hittat hit i slutet av min whole 30, med all erfarenhet från månaden och med mängder nya recept från er kommer jag fortsätta, om än inte 100 strikt men ändå! Min favorit frukost är kokosgröten! :)
    1/2 mosad banan
    2 st ägg
    1 msk kokosmjöl
    1/2 dl kokosmjölk
    kanel
    1 msk chiafrön/linfrön

    Blanda ihop allt och mikra 1 min rör om mikra 1 min till. Toppa med bär och valfria tillbehör :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Emma

      Välkommen in Under vårt tak!

      Vad roligt att du gjort en Whole30! Riktigt bra gjort, kanske ännu roligare att du har planer på att fortsätta!

      Stort tack för kokosgrötreceptet.

      Hälsningar

      /Magnus & Jenny

      Radera