Visar inlägg med etikett Pajdeg. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Pajdeg. Visa alla inlägg

söndag 14 april 2013

lördag 13 april 2013

Paleopajdeg


Vi har flyttat till en ny adress och bloggar numera under vårt eget namn och med egen domän, Under vårt tak. För att komma till detta inlägg ”Paleopajdeg” så klicka här.

Välkommen till vår nya och fina blogg!

Magnus & Jenny

fredag 9 november 2012

Lökpaj med ansjovis och chili

Janssonsfrestelse är något jag älskar och det är en självklarhet att den finns med på bordet både vid jul och påsk. I julas så gjorde vi en paleovariant med jordärtskocka i stället för potatis och den blev riktigt god. Men även månaderna mellan dessa högtider kan längtan efter en god Jansson göra sig påminnd och så var fallet här om kvällen.

Vi har fått härlig gullök från min fina morfar som han odlat i sitt grönsaksland och det känns extra gott och lyxigt att få  använda dessa i sin matlagning. En jättegod lökpaj med ansjovis och chili blev resultatet av min längtan efter jansson, min morfar och hans härliga egenodlade gullök.

Lökpaj med ansjovis och chili 


Detta behöver du till en paj

Pajdeg
3 dl mandelmjöl
½ dl skalade sesamfrön
1 msk psyllium (eller fiberhusk)
1 tsk havssalt
40 g kokosolja
1 ägg


Fyllning
4 stora gullökar
125 g ansjovisfiléer
1 röd chili
1 dl riven ost (kan uteslutas)

Äggstanning

3 ägg
2 dl kokosmjölk
Anjovisspad

Så här gör du

  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Börja med pajdegen och mixa mandelmjöl och de skalade sesamfröna i en mixer.
  • Tillsätt de övriga ingredienserna och mixa till en deg.
  • Tryck ut degen i en pajform eller ugnsfastform och nagga med en gaffel.
  • Förgrädda pajskalet i ca 10 minuter tills det fått lite färg.


  • Skala och strimla löken i ca 1 cm breda skivor.


  • Bryn löken lätt i lite olja eller smör tills de blir mjuka och glansiga.
  • Rensa chilin och finhacka.
  • Dra löken från spisen och blanda ner chilin i löken.
  • Fördela större mängden av lök och chiliblandningen i pajskalet
  • Fördela ansjovisfileérna över blandningen (OBS! Spara spadet som fileérna ligger i till äggstanningen!)
  • Fördela resterande lök och chiliblandning över ansjovisen.
  • Vispa samman ägg, kokosmjölk och ca hälften av spadet i en bunke. (Jag tog hela mängden spad och fick en lite väl smakrik paj men ändå god)
  • Häll äggstanningen över pajen.
  • Avsluta med att strö över osten.
  • Grädda pajen i ca 35 minuter tills äggstanningen stelnat och den fått fin färg.

Ät och Njut av god lökpaj tillsammans med härliga kokta grönsaker eller en fin sallad!


/Jenny

lördag 27 oktober 2012

Tacopaj!

Tacos, tacos, tacos!!! Vad är det med tacos som gör att vi människor bara älskar det? Jag tror det är enkelheten, smaken, tillbehören och faktumet att det passar de allra flest stora som små. Detta lockar oss människor att samlas, umgås, ha trevligt och äta tillsammans.

Som omväxling till våra goda Tacos a´la Paleo som vi gärna äter titt som tätt så brukar vi också ibland äta Tacopaj och här om kvällen så åt vi en härlig tacopaj som både var enkel och mycket god! :)

Tacopaj

Detta behöver du till en paj

Pajdeg

3 dl mandelmjöl
½ dl skalade sesamfrön
1 msk psyllium (eller fiberhusk)
1 tsk havssalt
40 g kokosolja
1 ägg


Fyllning

600 g nötfärs
2 gula lökar
Tacokrydda
½ dl vatten
1 dl  vår enkla majonnäs med vitlök (aioli)
1 dl riven ost

Tomat eller paprika till dekoration.

Så här gör du
 
  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Börja med pajdegen och mixa mandelmjöl och de skalade sesamfröna i en mixer.
  • Tillsätt de övriga ingredienserna och mixa till en deg.
  • Tryck ut degen i en pajform eller ugnsfastform och nagga med en gaffel.
  • Låt degen vila i kylen i 30 minuter.
  • Förgrädda pajskalet i ca 10 minuter tills det fått lite färg.
  • Skala och dela lökarna i mindre bitar.
  • Bryn löken i en stekgryta lätt.
  • Blanda ner nötfärsen med löken och stek tills färsen är färdigstekt.
  • Tillsätt takokryddan.
  • Häll på vattnet, rör om och låt det koka samman.
  • Fördela tacofärsen i pajskalet.
  • Blanda aiolin med osten.
  • Fördela över tacofärsen.
  • Dekorera med tomat och paprika.
  • Grädda  i 15-20 minuter.
  • Klar!

Ät och Njut av god Tacopaj tillsammans med en härlig sallad!

/Jenny

fredag 19 oktober 2012

Laxpaj med spenat, soltorkade tomater och vitlök

I går kväll åt vi en härlig laxpaj med spenat, soltorkade tomater och vitlök. Den smakade jättegott och även om den inte var strikt paleo, då den innehåller lite mejeriprodukter, är det något man kanske kan unna sig ibland.

Inspiration till pajen fick jag från ett recept, jag uppskattade mycket innan vår tid med Paleo, på en enkel och god laxlasagne.

Kanske blir det en favorit hemma hos dig också!

Laxpaj med spenat, soltorkade tomater och vitlök


Detta behöver du till en paj
 
Pajdeg
 
3 dl mandelmjöl
½ dl skalade sesamfrön
1 msk psyllium (eller fiberhusk)
1 tsk havssalt
40g kokosolja
1 ägg
 
Fyllning
 
500 g tärnad laxfilé
1 gul  lök
8 soltorkade tomater
200 g bladspenat
2 vitlöksklyftor
2 dl riven ost
Salt
peppar
 
Lite olivolja att bryna med
 
Äggstanning
 
3 ägg
2 dl kokosmjölk
Salt
Peppar
 
Så här gör du
 


  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Börja med pajdegen och mixa mandelmjöl och de skalade sesamfröna i en mixer.
  • Tillsätt de övriga ingredienserna och mixa till en deg.
  • Tryck ut degen i en pajform och nagga med en gaffel.
  • Förgrädda pajskalet i ca 10 minuter tills det fått lite färg.
  • Börja med fyllningen.
  • Skala och strimla löken.
  • Bryn löken lite lätt i en stekgryta.
  • Strimla de soltorkade tomaterna och rör ner med löken i stekgrytan.
  • Pressa i de två vitlöksklyftorna och rör om.
  • Tillsätt bladspenaten och låt de bryna ihop en liten stund.
  • Smaka av med lite salt och peppar. 
  • Fördela 1 dl av den rivna osten i botten på pajskalet och fördela hälften av spenatröran över osten.
  • Fördela laxfilé tärningarna.
  • Sprid ut resterande av spenatröran över laxen.
  • Vispa ihop äggen och kokosmjölken till äggstanningen i en bunke och smaka av med lite salt och peppar.
  • Häll äggstanningen över fyllningen i pajen.
  • Strö den sista osten över pajen.
  • Grädda i ca 35-40 minuter tills pajen fått fin färg.

Ät och Njut tillsammans med en god sallad och trevligt sällskap!


/Jenny

söndag 14 oktober 2012

Mandelmjöl en basvara i Paleoskafferiet!

Mandelmjöl är en oerhört enkel och fin vara som passar väl in i Paleoskafferiet. Vanliga mandlar som mals till mjöl, fungerar lika väl till bakverk som till matpajer. I en paleo kost så utesluter man spannmål och mandelmjölet är då ett bra alternativ om man vill göra ett gott bröd eller en fin paj. Det är också bra rent näringsmässigt, innehåller bland annat magnesium, järn, kalium, koppar, mangan och zink.


Hållbarheten för mandelmjöl är vanligen 12 månader för oöppnad förpackning och 2 månader när den väl är öppnad, ska förvaras i rumstemperatur. Bra med lång hållbarhet och bekvämt. Mandelmjölet har ett högt fiberinnehåll och suger därmed upp mer vätska än "vanligt" mjöl, man bör därför minska/reducera mandelmjölsmängden till omkring 60% av originalmängden (alt. öka vätskemängden). Gluten finns inte i mandelmjöl och det uppför sig, på grund av detta, lite annorlunda. Gluten får jästen att jäsa (gör ett nätverk som håller luft och vattenånga inne i bakverket) och det är också ett bindemedel, det gör att bakverken med mandelmjöl blir betydligt plattare och de håller inte ihop lika väl som ett bakverk på "vanligt" mjöl.

Man kan själv göra mandelmjöl genom att köra mandlar i en mixer eller till och med en gammal hederlig mandelkvarn! Det är en smaksak om man vill ha med skalet eller ej, utan skal (skålla mandlarna och ta av skalet och låt torka innan de mixas) så blir det ett finare mjöl som kanske är mer anpassat till "dessertbakande" och med skal så passar det bättre till matbakande. Sikta mjölet för att få ett fint resultat!

Det finns mycket man kan göra med mandelmjöl, som t.ex. Mandelmjölsbröd, Pajdeg och Mandelvåfflor. Gå in på Paleoskafferiet för ännu mer recept!

/Magnus & Jenny